Laman Utama

Selasa, 20 September 2011

Pengucapan awam : Cara mengawal ketakutan di atas pentas.

    Satu perkara yang sering menghantui mana-mana individu yang baru mula berjinak-jinak dalam bidang pengucapan awam ialah ketakutan atau cuak untuk berdiri di atas pentas. Perkara ini merupakan satu fenomena normal yang turut berlaku kepada pemidato-pemidato profesional. Bezanya, pemidato yang berpengalaman lebih mampu untuk menangani ketakutan dan rasa cuak itu dengan lebih berkesan.

    Ketakutan, jika dibiarkan menguasai diri bukan sahaja akan mempengaruhi imej dan pembawakan seseorang itu di atas pentas malah turut menjejaskan 'jiwa' ucapan yang disampaikan. Seseorang yang gagal mengawal ketakutan di atas pentas biasanya turut gagal untu menguasai audien dengan baik. Akibat ketakutan dan gementar, biasanya pemidato akan mengalami kesukaran seperti berucap terlalu laju sehingga audien sukar untuk memahami butir-butir ucapan, menggeletar tubuh badan terutamanya tangan hingga menjejaskan bahasa badan (body language), pandangan tidak menyeluruh iaitu memandang hanya pada satu titik atau satu kawasan sahaja dan yang paling parah ialah risiko hilang tumpuan ataupun lupa. Keadaan sebegini bukan sahaja akan menjejaskan mutu persembahan atau ucapan secara keseluruhan tetapi turut akan mengundang impresi negatif daripada audien dan sidang hakim.

    Satu tips yang saya rasa sangat berkesan untuk menangani perasaan gementar di atas pentas ialah dengan meletakkan setiap perkara yang hendak disampaikan pada taraf tertinggi. Maksudnya di sini ialah dengan beranggapan bahawa ketika itu anda ialah orang yang paling arif tentang topik yang sedang anda bicarakan dan para audien pula merupakan golongan yang sangat berkehendak dan berkeperluan pada topik yang anda sampaikan. Cara ini bagi saya sendiri berkesan menangani perasaan gementar yang melampau dan mampu mengawal ketidakstabilan emosi yang seringkali mengganggu akibat self-esteem yang terlalu rendah.

    Namun begitu, perkara paling penting yang perlu dilakukan untuk mengawal atau membuang terus ketakutan dan perasaan gementar ini ialah dengan meletakkan minda dalam keadaan POSITIF, yakin dan bersedia. Maksudnya di sini ialah dengan tidak memikirkan langsung mengenai ketakutan, gementar, fobia, reaksi audien dan perkara-perkara negatif lainnya. Perlu diingat bahawa taraf persembahan anda yang mempengaruhi respon audien, bukan respon audien yang mempengaruhi penyampaian. Justeru, adalah lebih baik jika tumpuan dipusatkan pada isu dan topik yang hendak disampaikan, bukannya pada reaksi penonton dan pendengar semata-mata.

(Saya bukanlah seorang yang profesional. Teks ini ditulis berdasarkan pengalaman semata-mata)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan